דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חינה - רפואה, טקסים והכנה 

מאת    [ 15/06/2010 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 3567 פעמים ]

רפואה

מרתח עלים משמש בדרך של גרגור לטיפול בדלקת גרון, בשיעול, בברונכיטיס, , בכיב קיבה בשלשול , בדיזנטריה, בדימומים פנימיים, באנמיה, בצהבת, כסם מכייח המסייע גם להקאה ולזירוז המחזור החודשי . עיסת חינה שימשה בעת הקדומה לטיפול בקדחת ובכאבי ראש. את העיסה נהגו למרוח על הראש ולימים גילו שהיא גם צובעת את השיער ומטיבה עימו. עיסת חינה משמשת היום לטיפול  בזיהומים פטרייתיים , בצרעת, בגרדת, בשחין, בפצעים, בנשירת שיער, בכוויות, בדלקת פרקים. עלים טריים מעורבים בחומץ או במיץ לימון שימשו כרטייה שהונחה על כפות הרגליים כדי לשכך את תחושת ה"שריפה". בעלים טריים  חבשו גם פרקים כואבים.

בקרב עדות ישראל המזרחיות, לוקטו  השימושים הבאים: שמן זית שהשרו בו פרחי כופר משמש בתהליך של עיסוי  שרירים כואבים. לעיסת עלי החינה – מקררת ומרגיעה. במשחה שהוכנה מעלי חינה השתמשו יהודי בבל לטיפול  בשושנת יריחו, להסרת כתמי עור, לטיפול בספחת, בגרדת ובפגעי עור אחרים. במרתח עלי הכפר משתמשים לטיפול בכאבי בטן, בנפיחות בבטן ובשלשולים.טיפול בדלקות מערכת הנשימה העליונה: מערבבים את אבקת עלי החינה במשקה (תה, קפה) בתוספת ביצה. מכינים עיסה, טובלים בה רצועת בד, או גזה, מכינים רטייה ומניחים אותה על אזור הסמפונות.יהודי מרוקו משתמשים במשחת חינה לטיפול בפטרת שמתפתחת בכפות הרגליים ובינות לאצבעות הרגליים.טיפול בפצעים ובכוויות באבקת החינה מקובל בקרב יהודי פרס. בקהילת יהודי תימן נהגו להשתמש במשחה שהוכנה מעלים ירוקים או יבשים   לשטיפת הפה, לניקוי החניכיים ולחיזוק השיניים. במקרים אלה נהגו יהודי תימן להשתמש בקליפות רימונים יבשות שנטחנו לאבקה. אליהם הוספה אבקת עלי חינה. לשילוב זה היו יוצקים יין ולשים עד לקבלת עיסה סמיכה. מרקחת זו טובה גם לטיפול בפצעים, בכוויות  ובכאבי פרקים. לדימום בחניכיים, היו מרתיחים כפית אבקת חינה במים ובמרתח שהתקבל נהגו לשטוף את חלל הפה.

 

 

טקסים

טקס החינה הוא אחד מטקסי הפריון המתקיים בתרבויות רבות, בעיקר בערב החתונה. הטקס מבטא את קשר הנאמנות, האהבה והפוריות העתידים להתקיים בין בני הזוג. העלים היבשים הנכתשים לאבקה מסמלים את הנערה התמה, הבתולה שעדיין לא אורסה. את העקרות והנבילה. הרטבה או לחלוח של האבקה חושפת את הצבעון האדום המסתתר בעלים . הצבע האדום מסמל את האישה הפורייה, שופעת החיוניות ואת אימא אדמה. הימים שלפני החתונה נחשבו לימים מסוכנים עבור החתן והכלה . ימים שהשדים והרוחות מנסים לעשות הכל כדי למנוע מבני הזוג להתאחד. ציור קעקועים על אברי גוף של החתן והכלה המורכבים ממעוינים , מרחיקים ומבטלים את השפעתם הרעה. ביהדות, המלה "חינה" מציינת את הקשר בין הכלה לבורא עולם ומורכבת  מראשי המלים המציינות את שלושת המצוות שהכלה מחויבת בהן: חלה, נידה, הדלקת הנר. האות י' היא האות התחילית בצרוף שמו של בורא עולם. חז"ל אמרו שעל שלושה דברים נשים  מתות בשעת לידתן . על שאינן זהירות בנידה, בחלה ובהדלקת הנר.

ערבוב

נוהגים לערבב אותה עם אינדיגו, תה, קפה, ציפורן, רימון ולימון

בצפון אפריקה מוסיפים לתערובת לימונים, תה שחור, קפה, פרחי ורד, פרחי הדר, שמנים אתריים, ציפורן, קליפת רימון, תמר הינדי וסוכר

דרך הכנת החינה לטיפול בשיער

כמות החינה הגולמית  תלויה באורך השיער

שופכים את אבקת החינה לכלי פלסטי

יוצקים עליה מיץ שנסחט מפרי הדר ומערבבים עד לקבלת עיסה

מכסים את הכלי ביריעה פלסטית ונותנים לעיסה לעמוד לילה

לובשים חולצת טי ישנה

שוטפים את השיער במים ומסרקים אותו למקטעים

עוטים כפפות פלסטיק על כפות הידיים

מורחים שכבות עבות של חינה על מקטעי השיער

מכסים את השיער והקרקפת בשקית פלסטית ומנקים את עקבות החינה שנשרו על המצח, הצוואר, האוזניים והעורף

נותנים לחינה ל "עבוד"  2 עד 4 שעות.

שוטפים את הראש שטיפה מקדימה בטרם חפיפה ואח"כ חופפים את השיער

 

נסים קריספיל סופר, חוקר ואנתרופולוג, מומחה לצמחי מרפא, תבלין ותועלת של ארץ ישראל. כתב ספרים ומאמרים רבים בחקר ארץ-ישראל ביניהם: האנציקלופדיה המונומנטלית "ילקוט-הצמחים" בת חמישה כרכים המקיפה את כל צמחי הרפואה, התבלין והתועלת של ארץ-ישראל, "צמחי המרפא של הרמב"ם", "טעם הטבע- הכל על תבלינים", "לחם-הארץ"- הורים וילדים מבשלים מצמחים. "המדריך השלם לצמחי מרפא בארץ ובעולם" ועוד.


טיולים במרוקו - www.moroccanhouse.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב